torsdag 16 februari 2012

Fetaste nöten i stan!


Fetaste nöten i stan!
Fick ett mail idag om en ny nöt!

Pilinöten Den verkar vara spännande här är hela mailet
från Råvarubutiken:

"Som inbiten råkostare trodde jag mig ha smakat varenda nöt som marknaden hade att erbjuda. Därför blev jag minst sagt till mig när jag snubblade över en ny nöt med helt nya egenskaper. Jag beställde genast ett par påsar på prov och väntade otåligt på att paketet skulle anlända från andra sidan atlanten. Under tiden passade min kockhjärna på att drömma ihop den ena kreationen efter den andra med dessa nyfunna godbitar som huvudingrediens.
Paketet anlände och jag slet upp det med glädje och entusiasm, plockade fram en påse oskalade pilinötter och stoppade med största nyfikenhet en i munnen. Det nötiga något sega skalet gav lätt vika för mina tänder och jag möttes av den mest ljuvligt krämiga konsistens jag stött på i nötvärlden. Jag tänkte med ett stort leende för mig själv att "detta kommer bli den nya cashewnöten i råkostvärlden!".
Pilinöten, som den heter, produceras på småskaliga odlingar i den polynesiska övärldens tropiska klimat. Den har en mild smak och smörig konsistens vilket gör att den passar lika bra till dessert som till huvudrätt.
Faktum är att Pilinötter har det högsta fettinnehållet av alla nötter på marknaden, samtidigt är de rika på näringsämnen som tex kalcium, fosfor, magnesium, B-vitaminer.
Testa att göra ett smör av nötterna i en matberedare eller blender, tillsätt sötning och eventuelt lite kryddor,ställ sedan i frysen. Det blir världens godaste chokladlösa choklad!
Tack vare det höga fett innehållet kan du göra tårtor och cheesecakes utan att använda massor av kokosolja för stabilitet och lecitin för krämighet.
Byt ut cashewnötterna helt eller till hälften i dina såser och dressingar för en härligare konsistens och smak. Möjligheterna för dessa godbitar är många!
De är dessutom alldeles utsökta att äta bara som de är!"
Pilinöten är en exotisk nöt som växer på hållbart odlade träd i den polynesiska övärldens tropiska klimat. Det är den nöt på marknaden som har högst oljeinnehåll och lämpar sig därför särskilt bra till krämiga såser och gräddiga bakverk.Den är även superb att mixa i en härlig chilichoklad som får stelna i frysen. Nötterna är rika på kalcium, fosfor, magnesium, fetter, proteiner och B-vitaminer.
Den fetaste nöten i stan helt enkelt!
Innehåll: Groddade och handskalade pilinötter
Ursprung: Polynesien, slutförpackade i Sverige
Användning: Till krämer, såser, bakverk, patéer och nötmjölk
Grundläggande näringsinformation:
per 100 gram nötter

Energivärde:771 kcal
Protein:11g
Kolhydrater:4 g
Fett:85 g


Ett nytt sätt att mumsa i sig probiotika


Att det finns nyttiga bakterier som främjar matsmältningen och tarmfunktionen har väl knappast undgått någon. Därför har det också dykt upp en rad så kallade "functional foods" på området de senaste åren. Functional foods är alltså en matvara som berikats på ett eller annat sätt, exempelvis med mjölksyrebakterier.

Detta har amerikanska Sunbiotics tagit fasta på och kommit ut med en unik patentsökt produkt som kort och gott heter Sunbiotic Nuts.

I grund och botten är det ett fantastiskt snacks. Mandlarna har först blötlagts för att göra dem mer lättsmälta. Därefter har de kryddats och torkats på låg värme, vilket gör dem väldigt krispiga och välsmakande. Men det som gör dem unika jämfört med andra kryddade nötter är att de berikats med företagets egen probiotikablandning av L. acidophilus, B. bifidum, B. lactis och B. longum.

En påse mandlar innehåller runt 8 miljarder nyttiga bakterier och finns i smakerna Ost, Tryffel, Choklad och Naturell. Alla är veganska och råa såklart!
Kolla in Sunbiotics i Råvarubutiken >>



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar