tisdag 20 mars 2012

Ny Mat


Om du tröttnar på din vanliga mat kan du börja leta efter ersättningar och samtidigt få mer nyttigheter i de nya födoämnena tex:


1. Om du gillar broccoli, kanske du även gillar: Bok choy
  Den är som broccoli, grön grönsak = nyttig, och den är "crunchig".

2. Om du vill prova att byta ut dina äpplen prova då tex: Persimmoner heter även Sharonfrukt eller Kakifrukt och som är en söt asiatisk frukt som är en bättre källa till C-vitamin än äpple i genomsnitt.
Näringsvärden per 100 g färsk sharonfrukt:
  • fibrer 2 g
  • energi 321 kJ/77 kcl
  • kolhydrater 16,9 g
  • fett 0,2 g
  • C-vitamin 8 mg
  • järn 0,2 mg
  • vatten 80 g
Sharonfrukten kan ätas direkt ur skalet med sked. Skalet äter man inte. Om de förvarats kallt bör de ligga framme så att de får rumstemperatur, och de äts medan de är fasta, som äpplen, i fruktsallad eller på ostbrickan.

3. Lammkött istället för biff.
  
4. Edamerost - om du gillar Münster ost, kan du även prova: Edamerost

5. Rättika kan man använda istället för potatis, och grovriva den och ha precis som man har potatis i potatisrätter tex i rösti osv Rättika innehåller inte någon större mängd stärkelse.
Rättika innehåller förhållandevis mycket C-vitamin och kalium.
Näringsvärden per 100 g färsk rättika:
  • fibrer 1,6 g
  • energi 76 kJ/18 kcl
  • protein 1 g
  • kolhydrater 2,5 g
  • fett 0,1 g
  • C-vitamin 20 mg
  • järn 0,6 mg
  • vatten 94 g
Rättika kan även användas rå i sallader, eller som pålägg och dekoration. Samt så kan den också användas i grytor.
Foto: Goldlocki


6. Svartrot Den ätliga roten är lång och smal och har svart skal. Köttet är ljust och innehåller en mjölksaft som mörknar snabbt om roten inte genast efter skalning läggs i kallt vatten med lite mjölk eller citronsaft. Smaken är söt och påminner lite om sparris. Svartrot innehåller inulin i stället för stärkelse. Inulin är en sockerart kroppen inte kan bryta ned, vilket gör svartrot intressant för diabetiker. Svartrot har ett högt energiinnehåll och är rik på mineraler, särskilt järn.
I Norden har den varit känd sedan början av 1600-talet. Den användes i matlagning och som läkeört, i medicin mot giftbett.
Näringsvärden per 100 g färsk rot:
  • fibrer 4 g
  • energi 312 kJ/75 kcl
  • protein 1,4 g
  • kolhydrater 14,2 g
  • fett 0,4 g
  • C-vitamin 4 mg
  • järn 3,3 mg
  • vatten 79 g
Användning: Kokt svartrot kan ätes som ensamrätt, med smör eller hollandaisesås. Rötterna kokas nätt och jämnt mjuka. Kokta, kalla svartrötter i vinägrettsås är också gott. Svartrot kan som alla andra rotsaker även användas i soppor, grytor och gratänger.